Wednesday, December 28, 2011

UMRAH

Alhamdulillah, last weekend we have safely performed our 4th Umrah. Syukur ilallah atas rezeki dan panggilan dari-Nya. Kali ni kami pilih untuk join rombongan bersama KRMJ. Walaupun kami travel dgn menaiki bas, tapi Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan terlalu lebih baik berbanding dengan Umrah pertama dahulu.

Mungkin disebabkan Visa umrah belum dibuka kepada org luar (selepas musim haji), maka hanya org tempatan sahaja yg memenuhi jalan dan kota Mekah.

Alhamdulillah semua R&R yg disinggahi adalah memuaskan (read : toilet ok la... boleh guna, ada air and tak terlalu comot. but still jgn harap wangi dan lawa mcm PLUS hahahaha)

PERJALANAN
Kami bertolak jam 6 pm (selepas solat Maghrib) dari Jubail. Singgah makan jam 8.30 pm di R&R (mana entah). Kalau pergi rombongan dgn KRMJ, makanan biasanya akan disediakan (Dinner). Tiba di Miqat jam 8.15 pagi.

MIQAT
Alhamdulillah, keadaan di Miqat juga tidak begitu sibuk. Malah bilik air yg I gunakan, kebetulannya cuma ada I dan anak-anak sahaja (dgn 10 bilik mandi yg kosong - pilih yg mana suka!) Maka kami dapat mandi dgn tenang dan selesa. I tak begitu pasti dgn jemaah wanita yg lain mandi/berihram di mana sbb I org paling last turun dr bas kerana nak kejutkan anak2 bangun tidur. (tapi akhirnya Amet bagitau mereka menyewa bilik kerana Amet telah dilantk menjadi pegawai kebajikan dlm rombongan itu).

Alhamdulillah, walaupun tinggal I seorang diri bersama anak2 kecil, (sedang suami menjalankan tugasnya menjaga ahli rombongan lain sbb ada yg pertama kali mengerjakan Umrah), semua urusan di sini dapat diselesaikan dgn amat mudah sekali.


MEKAH AL-MUKARRAMAH
Kami tiba di Mekah pada jam 11.15 am dan ditempatkan di Hotel (lupa nama haha). Selepas lunch kami terus ke Masjidil Haram. Ya, kedudukan hotel kalau datang dgn rombongan mmg seperti yg telah dijangkakan, adalah agak jauh jaraknya. Namun begitu ia adalah lebih dekat berbanding rombongan pertama dahulu. Walau bagaimanapun, kami bersyukur kerana masih diberikan hotel utk mandi dan urusan2 lain, berbanding mereka2 yg terpaksa tidur di sidewalks dan masjid sahaja.

Selepas solat Zohor, I mengerjakan tawaf while Amet menjaga anak2. Kami bergilir2 sehingga selesai Sa'ie dan bertahallul selepas Asar.

Kami terus tinggal di masjid sehingga Isyak memandangkan hotel agak jauh. Semua bekalan n keperluan anak2 mmg I dah bawa secukupnya.

ANAK-ANAK
Alhamdulillah, kali ini adik n kakak sihat sepenuhnya. Syukur sangat2 kpd Allah kerana memudahkan urusan ibadah. Adik n kakak juga berjaya bangun seawal 4.30 pagi dan berjalan ke masjid (yg agak jauh dan kena mendaki sikit) utk bersolat Subuh! Tahniah kpd anak-anak ibu & ayah! Cuma sedikit cabaran apabila adik 'poopoo' 2 kali dan ibu terpaksa menyeret mereka ke toilet yg agak jauh. Dan kakak pulak sekejap "jadi" sekejap tidak. Hehehe.... begitulah cabaran kalau bawak anak-anak kecil.


Align Center
Suasana sebelum solat Subuh di kawasan Kaabah

BERJUMPA KAK NONI
Semasa dalam perjalanan untuk solat Subuh (dah masuk dalamMasjidil Haram), di satu tangga nak turun ke kawasan Kaabah, tiba-tiba ada seorang wanita bertelekung datang menegur "Assalamalaikum Yue.." dan terus memeluk I. Tergamam sebab rasanya tak pernah jumpa org ni dan dia tahu nama I pulak! (sempat perasan lagi tu!) "Ni Kak Noni...ni anak2 akak..." Hahahhaaha.... barulah I tau rupa2nya ini Kak Noni yg selama ini "berjumpa" di alam maya. Kami sempat bersalaman sahaja sbb masing2 sibuk nak ambik tempat utk solat.

Semasa bersarapan di D'Saji, kami kebetulan berjumpa lagi. Kali ni barulah sempat sembang panjang sikit. Kak Noni ni sebenarnya ialah super-duper senior I kt SMKAP merangkap bekas pelajar my MIL dan sudah tinggal di Jubail dlm sebulan lebih. Tak sangka betul jumpa di tanah barakah nun jauh dari Jubail. Masa dok kt sini, tak terjumpa pulak. To Kak Noni and family, nant jgn lupa mai rumah kami noo....


HAJARUL ASWAD
Walaupun telah beberapa kali mengerjakan Umrah, sebenarnya I masih belum pernah berpeluang untuk mengucup Hajarul Aswad. Bukan tak teringin, tp biasanya mmg orang terlalu padat dan rasanya mcm tak terdaya utk I rempuhi tolakan yg ganas di situ.

Selepas Subuh dan bersarapan, I terus mengerjakan tawaf wida' (memandangkan selepas itu ialah waktu solat Jumaat dan bas akan menjemput kami selepas Jumaat). Semasa tawaf, setiap kali sampai di rukun Hajarul Aswad, I asyik merenung dan bertanya sendiri dalam hati "Bila laa aku nk berpeluang cium kamu?" Dan pasa masa itu hanya jemaah lelaki sahaja yg sedang mengerumuninya. Selesai tawaf wida' I mengambil kesempatan berdoa di Multazam. Tiba2 ada sorang makcik Arab merayu pada polis penjaga utk membenarkannya mencium Hajarul Aswad. Sebaik sahaja encik polis itu meneyebut "Ya Hajjah" (memangil jemaah perempuan utk ke situ), tiba2 bagaikan segerombolan wanita berpusu ke Hajarul Aswad dan terus menolak I yg berdoa di Multazam. Dalam beberapa minit sahaja, tiba2 I dah berapa di depan Hajarul Asawad!
Subhanallah!!! Terus I berdoa secepat yg boleh dan mengucup batuan hitam itu dgn air mata kesyukuran yg tak terhingga.

Alhamdulillah, I tak sangka dalam keadaan pregnant mcm ni, Allah berikan I kekuatan dan peluang yg sekian lama I tunggu2 dan harapkan. I mmg dapat rasakan mmg tak ada sesiapa pun yg tersentuh kawasan perut I semasa tolak-menolak tu. Betapa besarnya payung rahmat dan lindungan Allah....


KEPULANGAN
Kami selamat tiba di Jubail jam 5 pagi keesokannya dgn perjalanan yg lancar. Di kesempatan ini I nak ucapkan ribuan terima kasih kepada aunty2 (Kak Nik, Kak Izan, Kak Zira & anak2, dan Kak Hasanah & anak2) yg banyak menjaga dan melayan kerenah Zuzu & Yaya yg superaktif dan banyak mulut nih (mmg baaanyak sangat mulut si Zuzu ni, tak percaya? baca blog Abg Eric(KLIK) nih hahahha...)


Us @Baitullah Al-Haram

Adik nak main kamera...


Kakak pulak request nak tangkap gambaq....


Wada'un Kaabah... ilalliqaa'.... (Selamat tinggal Kaabah, semoga berjumpa lagi)