Friday, October 5, 2012

KISAH DIA. TAPI AKU KISAH ???


Sepanjang perjalanan hidup kita ni mmg kita tak akan berhenti dari belajar benda2 baru. Kadang2 ada benda/ perkara yg berlaku membuatkan kita rasa sgt geram, nak marah, benci dan sebagainya. Tapi bila difikirkan semula (Kalau saya, setelah habis marah biasanya baru nak fikir semula!) semua tu ada lah pengalaman. Pelajaran baru dalam buku hidup kita. Dan sebenarnya ia istimewa!
Okeh, to cut it short, ada lah sorang budak dalam opis saya nih hampir setiap hari dok tanya kat mana saya nak lunch/tapau. Actually dia pun baru join the company, tapi lambat sikit dari saya.
So bila dah dok tanya2, saya pun selalu la jugak offer dia if she wants to join me. Lagipun saya selalunya hanya akan pergi tapau kat gerai depan ofis tu ja, jarang sekali nak keluar makan tempat jauh2 dan hebat2.
Tapi bila saya ajak dia, antara jawapan yg diberikan ialah :

"Saya takut nak keluar sebab orang cerita kat luar ni selalu ada kes ragut."

"Saya takut nak keluar, kat depan tu ada banyak anjing."

Dan macam2 jawapan takut lagi yg dia selalu bagi.

Actually I x kisah pun. Sebab bukan I yg ajak dia. Tapi dia yg nampak mcm nak ikut tapi taknak ikut. So bila lama2 asyik Tanya dan bagi alas an yg sama I pun dh mula rasa bengang. Dalam hati "Apa benda la sangat yg hang takut ni. Semua benda nak takut. Mcamana hang nak hidup dik oiiii kalau semua benda nak takut????"

And for me, I mmg dah chop dia ni ialah style yg pompuan leceh &  mengada-ngada. Seriusly aku tak boleh blah pompuan slow mcm ni!

Sampailah yesterday, dia cakap " Kak, sebenarnya saya teringin saya nak ikut akak gi tapau. Tapi suami saya tak bagi saya keluar langsung. Pagi2 masa dia hntar saya dtg keja, dia akan suruh saya tapau siap2. terpaksa lah saya makan nasik sejuk yg tapau dari pagi...."

Oh my God!!! Rasa bersalah gila dok buat bad assumptions about her…

So what I get from her story?
1.    Belajar – bersyukur dgn my life yg tak terlalu terkongkong. Thank you Amet, tak pernah halang I keluar makan. And you’ll never do right?
2.    Belajar – kenali dulu seseorang before buat sebarang andaian buruk mengenainya.
3.    Belajar – bersyukurlah kepada Allah yg menganugerahkan keselamatan sepanjang I keluar makan/tapau. Tak pernah lagi kena kejar anjing

Semoga kita semua sentiasa berada di dalam lindungan keselamatan dan rahmat-Nya. Amin….