Wednesday, March 6, 2019

DEKATNYA HATI IBU DAN ANAK

Semalam, saya mengajar sendiri anak-anak membaca Al-Quran memandangkan Zulaikha perlu ke kelas tuisyen, dan kami tiada kenderaan untuk ke kelas mengaji.


Biasanya, setiap hari mereka pergi mengaji di rumah ustazah. Saya rasa saya tak mampu nak ajarkan anak sendiri sebab mereka akan banyak alasan dan banyak mengelat bila belajar dengan ibu.


Zubaidah memulakan bacaan. Subhanallah... Saya hampir saja menangis mendengarkan bacaannya. Hampir sempurna. Ibu bagi 95% markah. Sedih sekali rasa hati. Sebab saya sebagai ibu sudah lama tak dengar sendiri bacaan Al-Quran dia. Tak sangka dia sampai sudah pandai tanpa pantauan ibu.


Disusuli dengan Zakiyah, juga lancar dengan Iqra' 4. Bila ibu cuba tunjukkan ayat-ayat pendek dari Al-Quran, dia juga boleh baca.


Zahirah yang masih suka bermain-main, juga sangat lancar bacaan Iqra'3 nya. Bila ada bahagian yang perlu dipanjangkan, dia akan membuat gaya tangannya ke atas sambil bacaan dipanjangkan sempurna.


Astaghfirullah... Rasa jauh sekali ibu dengan mereka. Astaghfirullah... Setiap hari ibu ada di rumah, tapi jarak antara ibu dengan bacaan Al-Quran mereka rasa jaaauuhhh yang amat sangat.


Selesai bacaan, ibu langsungkan dengan sedikit tadabbur kisah Malikatus Saba' a.k.a Puteri Balqis. Masya Allah, ternyata mereka sangat enjoy dengan kisah ajaib dari Al-Quran itu. Bertalu-talu soalan buat ibu pening juga nak terangkan dalam bahasa level kanak-kanak.


Kenapa? Kenapa selama ini bertahun ibu tak buat sesi macam ni? Kenapa rumah kita tak hidup dengan suasana bercerita beribu-ribu kisah hebat dari Al-Quran? Kenapa kita tak curi 1 hari dalam seminggu untuk jemput malaikat memayungi kita?


Mungkin ibu telah take it for granted too much. Hantar anak mengaji dan harap mereka belajar sendiri. Hantar anak tuisyen dan harap mereka pandai sendiri. Ibu, tempat ibu hendaklah sentiasa DALAM HATI anak-anak.

😢