Friday, April 17, 2015

TIPS WAHM : BETUL KE BEST JADI WAHM?

Uhuk uhuk uhuk!

Tersedak pulak nak menulis tajuk nih. Hahaha....

Okeh jap, nak bancuh kopi. Buat hilang stress. Eh stress ke duduk rumah? Hahaha... (gelak banyak2 ni pun petanda stress)

Well, masa mula-mula saya berhenti kerja dulu, (saya ingat dgn jelas lagi tarikh akhir saya kerja : 15 Ogos 2014) memang saya rasa sangat eksaited, rasa bebas, freedom, dunia ini aku yang punya, dan segala macam rasa gembira happy seronok dan di awangan biru gitu....

Maka, sehingga hari ini bermakna sudah pun 8 bulan saya bergelar WAHM. Waaahhhhh tak sangka! Hehehehe...

So perasaan sekarang macamana?

Okay...saya ada beberapa kali suarakan pada Amet, saya rasa mcm pergi kerja semula! Hahahaha....

Tapi ada pulak syaratnya... nak opis yang dekat sangat2 dgn rumah, nak opis yg area2 ni saja, nak kerja yg ringan dan cepat boleh balik rumah... So hakikatnya jawapannya mmg tak ada lah kan! Mengada-ngada!
Disebabkan semua kriteria pekerjaan tidak memenuhi syarat saya itu, maka saya masih duduk di rumah dan terus menjadi WAHM. Hehehe...

Hmmm... best atau tak best tu ada banyak faktor nya. Kalau faktor bagi saya secara peribadi adalah seperti berikut :




PART BEST
1. Best sbb urusan anak-anak semua bawah pemerhatian ibu. Jadi tak risau depa jatuh & pengasuh taknak bgtau ke, atau kena jangkitan budak campak tak kering dh datang nursery ke, atau kena gigit dgn budak lain sampai lebam bengkak ke... (Tapi kat rumah pun depa tetap jatuh & luka cuma kita tahu.)

2. Zuzu & Yaya sangat happy sbb hari-hari boleh mintak ibu masak makanan kegemaran. Bagitau saja nak mkn nasik goreng kosong? Nasik sambal kosong? Ayam takmau pedas? Boleh order saja dgn ibu. Unfortunately, menu pilihan anak2 ibu ni mmg susah yg amat sgt nak dapat kt pasaran luar. Only available in Ibu's Kitchen. Hahahaha.

3. Best sbb kain baju sekurang2nya dah kurang bertimbun berbanding dulu. Walaupun masa dulu Amet yg rajin mendobi, tapi bab lipat tetap di taichikan kepada saya. Oh... skrg pun masih ada kain belum berlipat tapi kuantiti yg masih boleh diterima akal. Hahahha

4. Best la masuk dapur hari2 sbb hobi dan kesukaan saya mmg memasak. Tapi ada jugak waktunya saya naik muak makan masakan sendiri. So time ni saya akan tapau jugak tapi dah terlalu jarang tak mcm dulu hampir hari2 tapau nasik kukus :P

5. Saya mula dapat ajarkan Nana ala-ala homeschooling. At least sikit2 dia boleh kenal huruf, gambar, sebutan dan sebagainya... Walaupun tak sebanyak mana, tp agak berpatutan dgn umur dia yg belum mencecah 3 tahun.

Selalu dapat enjoy the breeze together-gether :)


 
Nini kat sekolah...jemput kakak-kakak :)


PART TAK BERAPA BEST
1. Walaupun hari-hari saya kemas rumah, tapi rumah masih tak sekemas mana. Sebab saya ada Nana si jantung hati yg hobi dia mmg menyepahkan barang secara luar biasa! Ya dia mmg lain dari Zuzu & Yaya masa depa kecik2 dulu. Mmg lah biasa budak2 sepah...tapi Nana ni dia punya sepah mmg tahap 8 bintang!!! Adoiii....

My co-driver cum business assistant :)

2. Stress time nak keluar & hantar sekolah apabila waktu itu ialah waktu Nana tidur. So saya terpaksa angkut dia masuk kereta, then angkut lagi masuk rumah. And kalau nasib kurang baik, dia akan terjaga dan moody dan tantrum dan membuatkan saya turut naik hangin!

3. Begitu juga bila time nak ambik barang/buat delivery/post barang dan lain2 urusan bisnes kecik-kecilan saya ni. Kalau kena time Nana tidur, mmg susah sangat-sangat-sangat dan antara sebab kadang2 saya jadi malas nak bisnes. Aduhaiiii... tak elok betul perangai ni...


4. Dengan pelbagai urusan rumah - jaga urusan sekolah anak2, masak memasak, dobi mendobi, mengemas rumah berulang2kali, saya rasa saya tak dapat fokus sepenuhnya kepada urusan bisnes. Kdg2 bila saya ralit sgt dgn kerja rumah, satu hari langsung saya tak bukak page jualan. Atau bila saya terpaksa handle banyak sangat order, saya terpaksa korbankan masa memasak utk keluarga...masa mmg jadi sgt berharga!


5. Badan saya menjadi semakin mengecil dan mengurus dan saya mmg dapat rasakan saya lebih letih huhuhuu.... 

 
 Nini yg chomel pengubat duka lara :)

Tapi apa2 pun saya berbalik semula kepada niat saya masa sungguh2 nak berhenti kerja dulu... "Aku nak jaga anak, nak tgok depa depan mata sepuas2nya, nak uruskan persekolahan depa n buat depa puas hati ada ibu yg sentiasa bersama depa setiap masa"

Apa-apa pun saya mmg sangat mengahargai pengorbanan Amet jugak dalam hal ni... Ya hidup di Kota Metrofulus eh Metropolitan ni mmg setiap detik perlukan wang. Maka kebanyakan perbelanjaan seisi rumah mmg Amet lah yg tanggung. Kadang2 tengok dia balik kerja rasa sebak pulak... Sob sob sob....

Pendapatan bisnes kecik-kecilan saya pulak hanya cukup buat beli jajan anak-anak je....Alhamdulillah Allah rezekikan kecukupan kepada kami sekeluarga dan itu lah yg saya mohon dalam doa setiap hari....

 Jadi persoalan BEST ATAU TIDAK JADI WAHM ni terpulang kepada keperluan & situasi masing-masing.

 Saya rasa kalau anak-anak saya sudah besar kemungkinan punca stress & kekalutan saya akan semakin berkurangan. At least saya dah tak perlu terkejar-kejar capai mop mengelap sup yg Nana tumpahkan, atau air sirap yg Nini tuang. Hehehhehe....

Cepatlah besar anak-anak ibu sayang!