Monday, November 16, 2015

MOIST BUTTER CAKE PALING MUDAH & PALING SEDAP & PALING MOIST.

Ok serius-serius-serius-ly. Inilah butter cake yang paaaaling teramat paaling mudah senang simple yet sedap sekali pernah saya buat! Hahahahha...over sangat kan "paling"nya tu.

Tapi mmg betul. Tak percaya? Jom tegok resepi dan u ollss boleh cuba sendiri. Sambil2 sembang dgn jiran belakang rumah pun boleh buat. Tiba2 je dah siap.

Meh tengok resepi.

MOIST BUTTER CAKE MUDAH & SEDAP

Bahan-bahan  (6 bahan saja tau!)

(A)

250 GM mentega
170 GM gula kastor
210 GM tepung gandum
1 sk baking powder

(B)

5 biji telur
1/2 sk esen vanila


Cara-cara

Masukkan semua bahan-bahan A dalam mangkuk. Haaa senang kan. Masuk semua! I loikeee... Then, putar sehingga sebati.

Masukkan satu demi satu telur dan esen. Putar sebati. Telur terakhir jangan putar lama sangat.



Panaskan oven 170 darjah. Masukkan adunan dalam loyang yang telah disapu mentega atau gunalah baking paper. Saya guna loyang bulat 9 inci. Ngam-nga sui dgn kandungan resepi ni.


Gris sikit2 dgn butter. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang. Goyang2 dangdut sikit :)


Dah penat bergoyang, masukkanlah ke dalam oven. Pastikan oven dh cukup  panas tau.


Taaraaaa....after 45 minit dah siap! Tapi saya rasa, kek saya yg kali ni agakhangt sikit sbb tertido... Hahahhahaha.


Haaaa nampak kan ke-moist-an butter cake ni. Encik Amet pun cakap sedap & suka sangat. Sebab butter cake ni simple, tp wonderful. Susah nak describe da punya misteri tu...


Sekianlah. Actually ni dah kali ke-2 saya buat. Saya mmg suka benda2 yg mudah n cepat sb anak ramai berderet semua nak express hahaha.

Kredit to : http://emiliaputeri.blogspot.my penyumbang asal resepi :)