Wednesday, March 25, 2020

HARI KE-8 MALAYSIA PKP COVID-19

Hari ini, sudah masuk hari ke-8 MCO atau PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) bagi seluruh rakyat Malaysia.

Entah kenapa, pagi ni hati saya terasa sayu sangat.

Bangun pagi, terus rasa nak menulis di sini.

MCO ini dimulakan dengan perintah dari Perdana Menteri Malaysia iaitu Tan Sri Muhyiddin Yasin minggu lepas, berikutan peningkatan kes positif Covid-19 dan juga kemattian.

Dengan adanya MCO ni, hampir semua rakyat Malaysia terasa kesannya. Life upside down. Macam saya yg berniaga, dah tak boleh terus berniaga. Apatah lagi bisnes saya berkaitan dengan perjumpaan client face to face. Memang takdak harapanlah.

peniaga-peniaga kecil lain pun sangat terkesan. contoh yg berniaga nasi lemak, kuih muih atau kedai-kedai elektrik, kedai basikal, dan sebagainya...langsung tak boleh buka. kalau yg berniaga makanan tu, ada orang tolong buat delivery rumah ke rumah, ok juga. kalau yg kakak-kakak yg jenis tak boleh drive, ibu tunggal dan sebagainya....macamana? sedih kan...

Bagi yang masih dapat gaji, alhamdulillah. NAmun diharapkan agar anda jgnlah membazir. Sebab kita tak tahu apa yg akan datang lagi. Kalau ada duit lebih, boleh tanya jiran-jiran atau saudara-mara yg mungkin dalam keadaan memerlukan.

Di sana-sini orang mula menghadapi kekurangan barang-barang runcit. Sebab ramai yg buat "panick buying" beli semua barang-barang keperluan dengan kadar yg terlalu melampau. Sampai orang lain tak sempat nak beli. Aduhai.....

Saya harap keadaan ini semakin pulih. Semua pesakit Covid19 pulih. Ekonomi Malaysia dan seluruh dunia pulih.