Wednesday, May 6, 2020

HARI KE-50 MALAYSIA PKP

Ya, dah masuk hari ke-50 kita ber-PKP atau sekarang dah tukar kepada PKPB (perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat) bermula 3 hari lepas (Isnin).

Dalam PKPB ni, rakyat dibenarkan bergerak dengan lebih banyak kelonggaran berbanding PKP. Namun harus mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Antaranya ialah menjaga social distancing, memakai face mask & hand sanitizer, mengelakkan ke tempat-tempat crowded dan sebagainya.

Semalam, saya cuba meninjau ke SB Mall kat Sg. Buloh ni, atau lebih dikenali dengan panggilan The Store bagi penduduk kat sini. Nampaknya orang ramai beratur panjang di luar pintu masuk mall kerana ada limit yang boleh masuk ke sana. Pelanggan juga diambil suhu badan sebelum dibenarkan masuk. Dan ada pak polisi jugak yang buka pondok utk mengawasi suasana kat situ.

Rupanya bila saya dapat masuk, orang ramai menuju ke Pejabat Pos yang terletak kat dalam tu. Panjang betul barisan. Saya jangkakan ramai yg nak buat pengeluaran ASB tu. Maklumlah raya dah nak dekat, dan keadaan ekonomi pulak kurang stabil buat masa ni. Sedih...


Saya dah mula bawa anak-anak keluar naik kereta. Sekadar ronda-ronda ambik angin dan kena cahaya matahari sikit. Tapi saya masih tak benarkan depa turun ke mana-mana kedai yang saya singgah. Cukup dapat keluar tengok-tengok sahaja dulu. Saya takmau risikokan depa dengan keadaan yg tak menentu di luar sana.


Kami masih dalam state of berhati-hati sepanjang masa. Dalam keadaan mcm ni, tiada jaminan untuk kita selamat dari dijangkiti. Hand sanitizer mesti sentiasa ada dalam handbag. Mask sentiasa pakai bila melangkah saja kaki keluar rumah. Ini NEW NORMAL kita.

Untuk berbuka puasa, biasanya saya masak sendiri. Kecuali kuih muih dah ada orang jual sikit-sikit so kami beli saja. Bila ada masa terlebih kerajinan baru saya buat hehehe.