Monday, April 8, 2019

MAHKOTA HOTEL MELAKA YANG...... (PART 1)

Cuti sekolah seminggu yang lepas, kami tak dapat nak kemana sangat. Zuzu dengan kelas tambahan setiap hari. Yaya pun ada beberapa program. Jadi kami memang dah plan tak ada balik kampung cuti ni.

So Amet plan, maybe we can curi-curi bercuti dekat-dekat sini. And the final discussion ends with Melaka. Sebab dah agak lama jugak tak ke sana walaupun tak jauh mana pun dari KL ni.

At first, saya cuba booking hotel Bayou Lagoon tu sebab dah pernah stay sana dulu. Nak dijadikan cerita, saya ni jenis suka sangat nak tolong kawan-kawan kononnya. Since saya ada kenal sorang kawan (dari kelas Fotofon), yg macam jadi agen or ada bilik untuk disewakan kat Bayou tu maka saya pun bagitau dia nak booking. Dia pun tanya2 apa semua details dan cakap ok. Tapi saya hairan, kenapa tak bayar deposit ka apa semua kan. Asyiklah saya ni terhegeh-hegeh mintak no akaun dari dia. Sampai dah last minute, like a week to the date, dia bagi no akaun, but with the question "Yue nak bilik yang mana ek hari tu?"

Wahhh... Saya dah agak tersirap di situ. Pastu saya cakap nak bilik yang besar sebab nak bawak mak sekali. Dia cakap "Alamak, sorry bilik yg tu dah habis."

Perghhh tinggal tak keluarkan keris Muay Thai Krabi Krabong ja masa tu!!! Gerammmm yg amat sangat!

So kelam kabut lah saya bukak booking.com nak cari bilik lain. Maka ternampaklah Mahkota Hotel ni. Disebabkan dia jenis apartment maka saya rasa sesuailah sebab kami agak ramai. Saya baca dulu review, ramai cakap best apa semua. Rate pun 4 bintang. Saya survey jugak blog-blog kawan-kawan yg dah pernah stay sana. Almost semua cakap best. So saya proceed booking.


Tibalah hari keberangkatan. Kami pun sampai ke sana. Mula-mula check-in semua oklah. Despite the budak receptionist yg cakap selowwwww mcm semut tu. Bengkek telinga nak teropong dengar apa dia cakap. Adehhhh.

Kami dapat bilik 4018. Terletak di Blok JASMINE.

Lepas check in dan rehat sekejap, budak-budak semua dah resah gelisah selagi tak dapat terjun kolam. So lepas Asar, agak-agak dah teduh sikit kami pun turun ke pool. Ada playground kat sebelah pool ni.


Mula-mula Nana Nini mandi kat kolam kanak-kanak mcm ok jugak. Air agak bersih.


Terusan sambungan dari pool kanak-kanak. Boleh jugak mandi kat sini sebab tak ada prang jadi air agak bersih.

Lepas tu saya pergi tengok kolam besar  tempat Zuzu Yaya mandi. Hmmm... Nampak banyak sampah. Cuma air agak jernih juga. So saya pun join depa mandi. 


Bila dah berenang ke tengah-tengah pool tu, mak aiiiiiii.... BANYAKNYA SAMPAH!

Yang paling menggelikan masa tu, kami nampak sampah mcm segumpalan rambut membalut samapah2 lain dalam tu terapung-apung ke sana sini. Uweekkkkkk!!!! Terus saya cakap kat depa dah lah mandi. Tapi memang depa pun dah rasa loya sendiri. Siap cakap lagi "Esok pagi taknak mandi dah lah sini."

Hah, mana ada pernah pergi hotel tak mandi kolam 2 hari berturut-turut depa ni. Tapi kali ni mmg tak lalu!

Maka naik awallah kami hari tu. Siap-siap mandi kat bilik ja lah. Pastu keluar cari makan ke Parameswara Ikan Bakar. Alhamdulillah walaupun orang agak ramai, tapi semua order kami sampai agak cepat dan kami dapat makan dengan selesa kat situ. Makanan pun agak sedap. Suasana agak tenang walau ramai. Saya ni jenis tak banyak cekadak sangat bab makanan, asalkan masakan boleh masuk tekak, lebih kurang tu cincailah janji kenyang. So tang ni saya bagi 4 bintang! Hehehehhehe

Lepas makan, kami singgah jalan-jalan sat kat Jonker Walk. Tak beli apa pun kecuali Nana Nini ja yg beli mainan.



Kami balik ke hotel hampir jam 12 malam untuk tidur dan next activities esok... 

(BERSAMBUNG DI SINI)