Wednesday, April 15, 2020

HARI KE-29 MALAYSIA PKP (PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN)

Hari ini betul-betul mencatatkan sejarah.

Pada awalnya saya mendapat tahu tentang Sidang Media Khas Menteri Kanan Pendidikan Malaysia akan diadakan pada pukul 4 petang hari ini. Maka saya get ready awal-awal terpacak depan TV menunggu siaran ni.




Semestinya pengumuman tentang persekolahan anak-anak ni adalah sesuatu yang amat dinantikan oleh kebanyakan ibu bapa.

Walau pada hakikatnya dalam hati macam dah dapat rasa dan ada instinct yang sekolah pastinya tak akan dibukak terlalu cepat sebab bahaya ancaman kesihatan pada anak-anak terlalu tinggi dan berisiko.

Alhamdulillah sebagaimana dijangka, Menteri Kanan Pendidikan telah mengumumkan SEKOLAH TAK AKAN DIBUKA LAGI buat masa ni. Dan hanya akan dibuka bagi pelajar Tingkatan 6 dan mungkin Tingkatan 5 dahulu bagi memberi ruang untuk jarak sosial sesama pelajar. Itupun belum ditentukan lagi bila nak bukaknya.

Ibu ni bukanlah happy sangat anak-anak tak pi sekolah. Serabut jugak depa duduk di rumah hahaha.

Tapi risau pada kesihatan depa melebihi segala-galanya. Biarlah rumah kita bersepah sikit asalkan anak-anak terjaga dan tak berisiko.


Yang paling sejarahnya ialah, untuk Yaya, Peperiksaan UPSR 2020 ni telah dibatalkan.

Ohhhh...Sayangnyaaaaa. Sedih jugak ibu dengar berita ni. Rasa nak nagis pun ada. Bukan apa, terkenang-kenang kita dok berusaha dari awal tahun hari tu. Pergi tuisyen, buat study group, kelas tambahan everything. Nampak ada harapan dah pada mata dia bersedia untuk ambik UPSR.

Ya lah, UPSR ni kira pengalaman pertama nak duduk dewan exam tau. Mestilah excited kan.

Tapi apa pun demi kesihatan, kita terpaksa berkorban..


Walau bagaimanapun, peperiksaan bagi menggantikan UPSR tetap akan dibuat. Macamana caranya wallahu'alam... MAsih dalam perbincangan KPM.

Mungkin exam macam exam akhir tahun. Atau kalau wabak Covid19 ni masih berleluasa, kemungkinan exam secara online akan dibuat.

Namun, menurut KPM pembatalan UPSR ni tak akan menjejaskan kemasukan murid ke Tingkatan 1 tahun 2021 nanti. Segala tugasan yang diberi semasa PKP ni juga akan diberi penilaian oleh guru-guru.