Tuesday, April 14, 2020

HARI KE-23 MALAYSIA PKP (PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN)

Beberapa hari lepas kan kami ada buat Cinnamon Roll. Memandangkan masa tu amet ada kat rumah, maka dia telah menyaksikan betapa berpeluh dan bertungkus-lumusnya saya dan anak-anak menguli tepung untuk nak hasilkan roti yg gebu.

Maka beliau telah mengeluarkan arahan rasmi untuk membeli BREAD MAKER! Yeayyyyyy!!!

Bukan sahaja arahan, malah siap dipaksa-paksa lagi uuntuk place order time-time yg kita tengah dok kalut masak tu jugak. Haihhhh.

Maka saya lantas membuka Lazada dan memilih sebuah bread maker. Macam biasa pilihan saya pastilah bermula dengan yang paling murah, berserta dengan good reviewlah of course.

Dalam sekelip mata, saya telah memilih Khind BM750 ni sebab murah + banyak good review + kaler dia PINK! Bolehlah matching-matching dengan FOOD PROCESSOR (klik) saya ni. Hahahaha.


Cara nak guna dia pun senang dan simple. Lagipun diorang ada siap bekalkan buku resipi sekali dalam tu. Masuk sekaligus semua bahan, insya Allah mudah.

Untuk first time guna ni saya pilih untuk buat Chocolate Swirl Bread. Saya pakai setting 'soft bread' dalam preset menu dia tu.

Khind BM750 ni akan ada bunyi beep sebanyak 2 kali.

Beep pertama = kalau nak tambah apa-apa bahan lain. Contoh mcm kismis ke, kekacang ke, coklat dan sebagainya.

Beep kedua = masa untuk kita keluarkan doh dan buat bentuk. Contoh kalau nak buat sosej roll ke, nak buat roti bentuk bunga ke, nak buat bun kecik-kecik ke gitu.


Masa ni beep kedua, so saya keluarkan untuk sapu chocolate filling dalam doh tu. Lepas tu gulung-gulung pusing-pusing putar belit campaklah balik dalam BM tu. Ni sebab saya nak buat loaf ya.

Kalau adik kakak nak buat roti pelbagai bentuk tu, boleh lah off terus BM lepas second beep tu. Nanti roti yang dh dibentukkan susun kat tray dan bakar dalam oven biasa.



Alhamdulillah... Kejadiannya yang amat memberansangkan untuk kali pertama guna BM hehehe.
Saya prefer roti yang liat-liat sikit macam kat tempat omputih tu. Kalau yang terlampau gebu gebas tu saya cepat muak. So saya tak ada letak bread softener or improver or emulsifier ke apa dalam adunan ni.

So its up to you lah nak makan jenis roti yg macamana. Kalau nak lembut mcm gardenia tu boleh letak softener & improver sikit.


Semua ahli dalam rumah cakap sedap roti ni. Maybe sebab ada choc swirl tu kot. Kalau ibu buat roti benggali nanti sure tak ada yang makan hahaha.


Alhamdulillah... Terima kasih Amet for the lovely pink gift 😘😘💝💝